Etický kodex týmu Stříbrné řeky

Rolí členů týmu Stříbrné řeky a frekventantů Instruktorské lesní školy Stříbrné řeky (ILŠ) je rozvíjet frekventanty Stříbrné řeky, připravovat je na činnost v činovnických funkcích v Junáku a podporovat jejich motivaci k práci pro organizaci. Rolí instruktorů Stříbrné řeky a členů zkušební komise je ověřovat kompetence uchazečů o kvalifikační zkoušku a přispět k tomu, aby činovníci Junáka svou činností přispívali organizaci, jejím členům i společnosti jako celku. Členové týmu Stříbrné řeky a frekventanti ILŠ si uvědomují, že jejich přístup a chování ve výše uvedených rolích mají dopady na frekventanty kurzu, na jejich budoucí působení v Junáku a na Junák jako na organizaci. Aby plnili své role odpovědně, jsou si členové týmu Stříbrné řeky i frekventanti ILŠ (dále jen členové týmu) vědomi níže uvedených skutečností a dodržují níže uvedená pravidla etického kodexu.

 

  1. Členové týmu si jsou vědomi toho, že je každý člověk individualita, má své silné stránky, individuální potřeby a má jako člověk hodnotu bez ohledu na to, jaké jsou jeho vrozené charakteristiky, preference nebo jaké jsou jeho znalosti, dovednosti či schopnosti ve specifickém oboru kvalifikační zkoušky. Proto členové týmu:
    • jednají se všemi frekventanty s respektem a tolerancí bez ohledu na jejich pohlaví, rasu, sexuální orientaci, náboženské přesvědčení a další individuální odlišnosti,
    • při posuzování plnění požadavků ČZ, VZ, IK a absolvence kurzu zohledňují pouze relevantní odůvodněná kritéria, a nikoliv osobní sympatie a s hodnocenými kritérii nesouvisející charakteristiky frekventantů,
    • poskytují věcnou a konstruktivní zpětnou vazbu a aktivně předcházejí situacím, ve kterých by frekventanti mohli zažívat ponížení nebo výsměch,
    • podporují, aby se každý frekventant mohl na kurzu cítit respektován a přijímán.

 

  1. Členové týmu si jsou vědomi toho, že frekventanti důvěřují poskytovaným informacím a pokynům, přijímají je s menší mírou kritičnosti než informace a pokyny z jiných zdrojů. Zároveň jsou si vědomi hranic svých znalostí a schopností. Proto členové týmu:
    • neustále rozvíjí své odborné, lektorské a instruktorské dovednosti,
    • dbají na to, aby frekventantům předávali aktuální poznatky a ověřené informace,
    • vyhledávají mentoring a zpětnou vazbu, pokud chystají nový program na téma, ve kterém nejsou civilními odborníky,
    • dbají na to, aby jimi vedené programy zajišťovaly frekventantům fyzické i psychické bezpečí.

 

  1. Členové týmu si uvědomují, že jsou vůči frekventantům v nerovné pozici, která vychází ze statusu lektora/instruktora, z informační převahy organizátora kurzu nebo vlivu člena zkušební komise. Jsou si vědomi toho, že důsledkem této nerovné pozice je jejich větší sociální atraktivita a omezená možnost frekventantů vymezit se vůči jejich chování a pokynům. Proto členové týmu:
    • neusilují o navázání intimních vztahů s frekventanty v průběhu kurzu ani bezprostředně po jeho skončení,
    • neiniciují v průběhu kurzu či bezprostředně po jeho skončení osobní komunikaci s frekventanty, pokud tato komunikace nesouvisí s jejich rolí lektora či instruktora a s naplňováním poslání kurzu,
    • nereagují vstřícně na případné snahy frekventantů o navázání intimního vztahu v průběhu kurzu,
    • vedou programy tak, aby v jejich rámci nebyli frekventanti přímo či nepřímo tlačeni k nepříjemnému fyzickému kontaktu s ostatními frekventanty či instruktory nebo k fyzickému odhalování se před ostatními frekventanty či instruktory,
    • umožňují a aktivně nabízí frekventantům možnost nezúčastnit se nebo odejít z programů, při kterých by cítili psychické či fyzické ohrožení.

 

  1. Členové týmu si jsou vědomi toho, že všechny nástroje ověřování znalostí, dovedností a schopností mají omezenou spolehlivost, a že dílčí hodnocení kompetence frekventanta může být subjektivně zkresleno a ovlivněno momentálním rozpoložením frekventanta nebo volbou metody ověření. Jsou si vědomi toho, že kritická zpětná vazba nebo negativní hodnocení mohou mít významný vliv na sebevědomí a vnímanou vlastní hodnotu frekventanta na a jeho budoucí zapojení se do skautské činnosti. Proto členové týmu:
    • ověřují své závěry o kompetencích a potenciálu frekventantů z více různých zdrojů, při podezření na nedostatečnou kompetenci frekventanta využívají další metody posouzení kompetence před učiněním finálního závěru,
    • podávají kritickou zpětnou vazbu ke kompetencím frekventantů pouze v případě, kdy pro ni mají relevantní důvody a vždy ji frekventantům odůvodní,
    • podávají kritickou zpětnou vazbu ke kompetencím konstruktivním a nezraňujícím způsobem; pokud je to možné, tak zejména poskytují kritickou zpětnou vazbu diskrétně a s vysvětlením, co může frekventant udělat pro další rozvoj svých kompetencí,
    • dělají zásadní rozhodnutí mající zásadní dopad na budoucnost frekventanta v Junáku až po konzultaci s dalšími členy instruktorského sboru.

 

  1. Členové týmu si jsou vědomi toho, že se při přípravě kurzu, při realizaci programů, v rámci ověřování kompetencí a při diskusi s frekventanty mohou dozvědět citlivé informace osobního charakteru, jejichž zveřejnění může být pro frekventanty nepříjemné. Proto členové týmu:
    • nesdílí žádné osobní informace o frekventantech s ostatními frekventanty ani s lidmi mimo tým kurzu,
    • nesdílí citlivé a osobní informace ani s ostatními členy týmu, není-li to důležité z hlediska chodu kurzu či ochrany frekventantů,
    • nesdílí s nikým informace svěřené frekventanty v rámci osobního rozhovoru, pokud pro to nemají od frekventantů výslovné svolení.

Výjimkou jsou situace, ve kterých dojdou lektoři a instruktoři k závěru, že frekventant kurzu může svým chováním ohrožovat Junáka nebo svěřené děti. V takovém případě mohou členové týmu Stříbrné řeky po dohodě v rámci instruktorského sboru předat nezbytné informace týkající se frekventanta vedení jeho mateřské základní organizační jednotky případně nadřízených vyšších organizačních jednotek Junáka.

 

Postup při chování v rozporu se zásadami etického kodexu

Pokud se frekventant stane svědkem porušení etického kodexu ze strany členů týmu Stříbrné řeky nebo frekventantů Instruktorské lesní školy, které má negativní důsledky pro něj nebo pro jiné frekventanty, obrací se na vůdce lesní školy, některého ze zástupců vůdce, Věru Ryšavou – Pískle (garantka osobního rozvoje) nebo v průběhu letní částí vloží svůj podnět do anonymní schránky důvěry.